Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får. 

Vänligen välj vilken kategori du undrar över:

Köp/Leverans

Våra köpvillkor hittar ni här

Behöver jag inloggningsuppgifter för att kunna handla?
Nej, det behöver du inte. Däremot kan du spara dina uppgifter i vår webbshop och skapa en inloggning så du slipper skriva in dina uppgifter varje gång du lägger en order.

Kan jag handla av Tingstad- Prowear AB som privatperson?
Ja, det kan du. Klicka i rutan "Priser inkl. moms" längst upp till höger på sidan så ser du priser som privatperson. 

Hur lång leveranstid har ni?
Normal leveranstid, när varan finns på lager, är 1-5 arbetsdagar från det att ordern har hanterats av oss. Observera att inga ordrar hanteras på helgdagar, så läggs en order till exempel på en lördag hanteras den först kommande måndag.

Vad händer om min vara inte finns på lager?
Om en artikel är restnoterad så informerar vi om detta via e-post i första hand och telefon i andra hand. Då uppger vi också ett förväntat leveransdatum. 

För vissa artiklar syns det direkt på vår hemsida att de inte finns i lager. Om ni önskar beställa en sådan artikel och invänta leverans så vänligen kontakta kundservice via mail: prowearinfo@tingstad.se eller telefon 031 381 53 00. Uppge ert kundnummer samt vilken artikel ni önskar beställa.

Jag har beställt varor men inte fått dom, vart är dom?
Dubbelkolla så du inte fått ett mail angående restnoterade artiklar. Om detta inte finns så kontakta kundservice på mail: prowearinfo@tingstad.se eller telefon 031 381 53 00 och uppge ditt kundnummer eller ordernummer så får vi spåra ordern.

Jag har inte fått alla varor på min order, varför?
Vi skickar de flesta av våra artiklar direkt från respektive leverantörs lager. Därför kan de komma i separata paket med några dagars mellanrum.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?
Orderbekräftelse skickas via e-post. Kontrollera att den inte hamnat i mappen för skräppost. Om den inte finns där är det möjligt att fel e-postadress angivits. Kontakta kundservice på prowearinfo@tingstad.se eller telefon 031 381 53 00. och ange ditt kundnummer alternativt vilket namn beställningen är gjord i. 

Tillbaka till kategorival

Retur/Reklamation

Hur lång ånger/bytesrätt har ni?
Vi har 30 dagars öppet köp från det att varorna skickats.

Jag har ångrat mig och vill inte ha varan, hur gör jag?
Kontakta alltid oss: 031 381 53 00 alt. prowearinfo@tingstad.se

Uppge ordernummer, kontaktperson, artiklar och orsak.

Vi bokar en hämtning eller skickar fraktsedel. Returfrakten kostar 59 kr exkl. moms.

Kunden står själv för returfrakten när man utnyttjar ångerrätten.

OBS: Tejpa ej direkt på skokartonger/produktpåse.

Jag vill byta storlek eller modell på en vara jag köpt, hur gör jag?
Kontakta oss: 031 381 53 00 alt. prowearinfo@tingstad.se

Uppge ordernummer, kontaktperson, artiklar och orsak samt vad ni önskar byta till.

Jag vill reklamera en vara, hur gör jag?
För att reklamera en vara, skicka ett email med ett foto till prowearinfo@tingstad.se och ring 031 381 53 00. Tillhandahåll ert kundnummer och ordernummer för att vi ska kunna hjälpa er bättre.

Som konsument har ni rätt att reklamera en vara om egenskaper avviker från beskrivning. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Tillbaka till kategorival

Faktura

När får jag min faktura?
Fakturan skickas per e-post när ordern levererats från våra leverantörer. För företagskunder skickas fakturan per post.

När ni väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ert personnummer automatiskt. Även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen görs för att säkerställa att personen verkligen är den han utsäger sig för att vara. Detta medför att om ni vill ha er leverans till en annan adress än folkbokföringsadressen måste ni ange en annan leveransadress i kassan längre ner. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr) samt dröjsmålsränta med 2 % per månad + gällande referensränta. Vid utebliven betalning lämnas ärendet vidare till inkasso och sedan Kronofogden.

Jag har inte fått någon faktura, vad gör jag?
Kontrollera först så fakturan inte hamnat i mappen skräppost. Om fakturan fortfarande saknas så var vänlig kontakta prowearinfo@tingstad.se eller på telefon 031 381 53 00, uppge order- eller kundnummer så skickar vi en ny faktura.

Jag har fått en faktura men inga varor, vad gör jag?
Ibland ändrar leverantören leveransdatum, till exempel om något blir restnoterat, och det kan då hända att en faktura skickas ut för tidigt.
Givetvis ska ni inte betala fakturan innan ni har fått alla varor. Vänligen kontakta kundservice via mail prowearinfo@tingstad.se eller telefon 031 381 53 00 och ange fakturanummer så vi kan flytta fram förfallodatum. 

Varför har jag fått en kreditfaktura när jag har returnerat mina varor?
En Kreditfaktura är en minusfaktura ( pengar som du får tillbaka från oss för värdet på returen).
Beloppet på kreditfakturan drar du av från din tidigare faktura från oss.

Vad är mitt OCR-nummer?
Vi använder oss inte av OCR-nummer utan ni skriver ert fakturanummer som meddelande.

Tillbaka till kategorival

Offert

Jag vill ha en offert, hur gör jag?
Skicka ett mail till prowearinfo@tingstad.se där ni anger artikelnummer, färg, storlek samt kvantitet så återkommer vi med en offert så snabbt vi kan.

Tryck/Brodyr/Infärgning

Jag vill beställa en artikel med tryck/brodyr på, hur gör jag?
Skicka ett mail till prowearinfo@tingstad.se där ni anger artikelnummer, färg, storlek och kvantitet samt bifoga er logga (eller det som önskas tryckas) som högupplöst eps alt. pdf fil. Ange även vart på plagget trycket ska placeras samt storlek på trycket och om ni önskar tryck eller brodyr.

Jag vill färga in ett plagg till en särskild PMS-färg, hur gör jag?
I regel gäller detta endast vita bomullsplagg, särskilt overallen Dixon. Skicka ett mail till prowearinfo@tingstad.se där ni anger artikelnummer på varan, antal artiklar och PMS-färgen så återkommer vi med en offert. 

Hur lång är leveranstiden för produktionsordrar?
Leveranstiden är normalt 7-15 arbetsdagar efter godkänd korrektur.

Har jag bytes/ångerrätt på produktionsordrar?
Nej, byte kan inte godkännas på artiklar med tryck/brodyr eller som är infärgade. Reklamationsrätten vid felaktiga varor gäller dock alltid. 

Katalogbeställning

Jag vill beställa en katalog, hur gör jag?
Klicka här (öppnas i nytt fönster) och fyll i dina uppgifter samt vilka kataloger du önskar. Vi skickar alltid de senaste katalogerna med gällande kollektioner.

När får jag beställda kataloger?
Katalogerna levereras inom 3-4 arbetsdagar från det beställning görs. 

Tar ni ut någon avgift om man vill beställa kataloger?
Nej, det är kostnadsfritt att beställa kataloger.